Slöinge

Okej, ska se om jag kan få ner de som har hänt nu sen i lördags.. Först i lördags så skulle jag ge hästarna em. lunch i hagen och Frenja och Fönix kom i fullfräs när de hörde maten levereras, men Sylvin kom inte? :/ Såg att han försökte stapla sig framåt och tänkte att han kommer väl, för han är sulöm i vanliga fall och hagen har ju frusit och är lite bucklig. Men icke, han kom inte, utan stog bara där borta och glodde på mig. Så jag gick ner till han, där han står på tre ben! Känner över han och visst är det något som inte stämmer så min kompis får springa in efter mamma. :p

Jag och mamma får hjälpas åt med att locka han med morot och putta på han för att få in han i boxen, väl uppe på grusvägen så hoppar han fram - rejält halt! :( Får in han i boxen där han lägger sig ner direkt, något han aldrig har gjort under de snart 8 månader jag har haft honom eftersom han är för stressad när det är någon i närheten. Då förstår man ju verkligen hur ont han har. :(


Stackars älskling! <3

Jag går in och ringer distrikts veterinären som har fullt upp och kan tidigast komma om några timmar, men han trodde på hovböld.

När jag kände över han så trodde jag i värsta fall fraktur.. :(
Mamma ringer hem hovslagaren och grannen, som har varit med om det mesta. De känner över honom och reagerar först på hur dålig Sylvin faktist är för han gillar inte främlingar och de båda är inne och petar på honom när han ligger ner och han reagerar knappt och de vet ju hur han brukar vara! Men även de tror på hovböld först.
 Vi får upp han på fötter och de känner över honom igen och klämmer lite - då knakar det till rejält i benet! :S
Grannen åker iväg för att hämta en pensionerad - men ack så duktig veterinär som också får ta sig en titt på min prins.
 Han känner över honom, ger han smärtstillande och karvar lite i hoven men hittar ingenting. Han råder oss att åka in med honom nästa dag eftersom han inte heller kan utesluta benbrott.
Tills kvällskrubban blöter vi upp hans Krafft pelletsar, river ner morot och blandar ner butta (fenylbutazon) för att se om vi kan få i han detta. Sylvin tar glatt en tugga men stannar upp när han känner smaken, öppnar munnen för att "spotta" ut det igen och ger mig en väääldigt anklagande blick som Vad ger du mig matte!? :o Så det var inte det lättaste.


Älskar, älskar, älskar dig!!

Söndag morgon då. Hästen står iaf upp i boxen när vi går ut men fortfarande på tre ben. Mamma ringer Slöinge och förvanar att vi kommer in.

Sylvin Hatar att åka transport och har bara gjort det när vi hämtade hem honom och det var en helvetes färd i sig! Men nu gick han rakt på! Usch vad ont han hade. Han stod som ett ljus hela vägen ner även om det såg ut som någon hade duschat honom när vi lastade av. Stackarn. :(


Väldigt duktig häst ! <3


Vi låg bakom och höll koll.


Nere på Slöinge (stallet på bild står nu Sylvin i..)

Jo vi kom ju ner då och Sylvin fick komma in. Veterinären behövde ju knappt titta på hoven innan det började sippra ut blod och gegg ur - då var bölden mogen. Så visst var det en hovböld (även om de inte röntkade honom för att utesluta mer.. lite dåligt).

De gav han smärtstillande och lugnande, sedan började de skära upp för att försöka lokalisera vart bölden satt och hur stor. Veterinären svärde flertalet gånger över hur hårda hovar min pålle har, är det inte bättre att de är hårda än mjuka? (;
Assistenten tyckte f.ö. att Sylvin var fin och höll själv på med halvblodsavel och gillade Sylvins stam. Lite kul att någon gillar honom. :P

De fick ge Sylvin mer lugnande och bedövade hela hoven på honom efter ett tag. Det gillade han inte, ont sa han att de gjorde..
 Men usch vad synd det var om honom och när hon hittade bölden skar hon bara upp mer och mer.. :(


Uscha stackars vännen... </3

Sylvin hade ju verkligen inte visat på någon hälta eller liknande förrens lördagen. Men de trodde på att han kanske kunde ha haft den nästan en vecka! ;(

Det slutade med att nästan halva hoven var uppskuren till köttet och han fick gips. Han skulle stå kvar på Slöinge åtminstonde tills på tisdag då de skulle byta gipset och fick sedan se hur blodigt det var och om han isf. skulle stå kvar längre. Sen när han kommer hem är det gips i minst 6 veckor tills det har blivit en hård sula över hoven igen och gipset ska bytas ver 4e-5e dag + boxvila i minst två månader!! Det är jag mest orolig för hur han kommer klara det eftersom han är en sådan stressad individ och sen kan han inte stå inne ensam.

Det var väldigt jobbigt att lämna kvar honom och köra hem med tom transport, även om jag vet att han är i goda händer, för jag känner ju hästen och han blir väldigt stressad i nya miljöer och med nytt folk.
 Så det var inte så jätteroligt när de ringde i morse och berättade att han inte hade ätit! :(( De hade fått sonda honom med olja (vi ska även få ge honom parafin olja när han kommer hem) och nu stog han på dropp! De sa även att vi kan nog glömma att vi får hämta hem honom på tisdag.. :( Fy sjutton vad tråkigt! Jag tycker så synd om honom och saknar honom enormt! Inte så rolig start på sportlovet.... Hade även planerar att tömköra honom idag.. -.-
Sen får vi se om det blir någon Gbg horseshow öh.t. eller om vi får hämta hem prinsen då..


Jag och en vääldigt drogad Sylvin.. :(


Gips hö. fram








Trött kille..





Hejdå prinsen.... :( <3

Usch!! Nu hoppas jag verkligen på ljusare tider efter detta. I fredags gick min utställnings kanin till de grönare ängarna, i lördags hittar jag Sylvin på tre ben och när vi skulle hem från slöinge.....



.... Ja, då har mammas bil fått punka! :O Vad är det här!?

Som sagt, roligt lov det här.. Men nu håller jag tummarna för att Sylvin blir frisk och läker snabbt! <3
Jag älskar dig!

Hoppas att alla andra har det bättre än här. :P //Felicia

Kommentarer
Postat av: Rebecka Heijman

vem hade ni?

2011-02-21 @ 15:43:38
URL: http://elitra.blogg.se/
Postat av: KusinViiitamin

Snyft...vilken tråkig historia...stor kram till hela fina familjen!!

2011-02-21 @ 22:21:49
Postat av: Felicia

Tack cicci <3 Becka: Hanna Borg -.- Hon som slog på skor på Fönix när han hade hovröta -.-

2011-02-22 @ 13:53:07
URL: http://morgondagensryttare.blogg.se/
Postat av: Felicia

Tack cicci <3 Becka: Hanna Borg -.- Hon som slog på skor på Fönix när han hade hovröta -.-

2011-02-22 @ 13:53:17
URL: http://morgondagensryttare.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0