Träning

Igår var det gästträning för Svante Johansson (hopp) på klubben, och idag Kajsa Boström (dressyr).

De jag tog åt mig igår var en nyttig bomövning jag ska träna när jag kommer igång sen, och man behöver tre bommar. Smidigt att plocka fram! Så ska man variera galoppsprången såklart. Det kluriga är att rida på 4a språng in och 5 ut! Eftersom de går ju alltid fortare ut.
 Då får man se till att va klar och framme med sin språnglängd i god tid innan man vänder upp mot bommarna, så man inte behöver jaga fram hästen inne i figuren. Och om man är ordentligt framme ska man kunna tänka tillbaka redan på de tredje galoppsprånget. Också en övning som får hästen att sätta sig mer på bakbenen.

Sen sa Svante med att de är så viktigt att inte bli påverkad av sin omgivning, utan bara se tills sig själv. Och sina egna begränsningar. Istället för att kolla på någon annan och tänka "Å den är mycket bättre än mig" så kan man se tillbaka på sin självutveckling. Hur långt man själv kommit igentligen.

Sist, självklart, är om man får ett dåligt språng. Oftast på tävling är det 12-15 hinder och får man då ett dåligt språng är det de man hakar upp sig på såklart. Man tänker inte på de där andra 11 hindrerna man faktisit kom över! Det får man inte glömma. ;)

Idag på Kajsa träningen måste de ju upprepas som alltid - Rid längs den tänkta linjen!! Man ska planera varje steg i sin ridning. Banhoppning som ex: där finns de ju en tänkt linje, man kan inte bara ändra sig helt plötsligt och hoppa 6an istället för 4an för att den stog närmast. Så himla viktigt.

Något mer som hon sa som jag tycker att man ska tänka på är att om någonting inte lyckas, gör de saktare. Det behöver inte alltid gå jättefort, utan sakta ner och gör det lugnare. Tex, arbete i trav - nedsittning. sen när man får igenom hästen och kan rytmen, kan man öka på tempot igen.



Jag ville verkligen varit med på dagens träning, men som sagt, man lär sig väldigt mycket av att kolla på med.

//Felicia

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0