Srg

Har fått denna frågan innan, men nu har jag ju inget roligare för mig, så visst!


Jag går ju på Sveriges Ridgymnasium i Varberg, andra året. Här läser vi grundämnen och många ämnen som berör hästarna, samt väljer att fördjupa oss inom vissa hästområden, som man till viss del kan välja själv.

Dock vet jag att de är nya "inriktningar" från förra året iom. nya skollagar osv. Och dessa är jag inte alls insatt i utan de får ni läsa mer om på skolans hemsida www.ridgymnasium.nu.

Jag som brinner för djuren och sporten tycker att de är en väldigt bra skola och att man utvecklas mycket, vilken nivå man än är på. Vi arbetar allt som oftast så som man gör i arbetslivet och får en bra grund inför de.

För att komma in tror jag poängen brukar vara runt 200 vid första intagningen? Men oftast brukar de som vill komma in, komma in. Första terminen är det nästan alltid någon som hoppar av. Dels för hemlängtan, eller de kanske upptäckte att linjen inte passade dem.
Inga ridprov behövs för intag, de anpassar utbildningen efter kunskapsnivå.

Väljer man att ha med egen häst får man stalla upp den på skolan. Man betalar då inte för boxen utan bara för strö och foder osv. Då får man ha med sin häst på lektionerna och utbildas på så sätt tillsammans.

Sen kan man även låna häst av skolan. De har ett stort utbud av olika hästar som ska passa alla ryttare. Man är då två elever som delar ansvaret för hästen.

Efter avslutad utbildning kan man välja att avlägga hästskötarexamen, och blir ju därför hästskötare! :) Man kan självklart vidarutbilda sig på högskola sen.


Hade väldigt dåligt med bilder, men det här är KRC stallet, där skolans hästar står och även några av klubbens privathästar. Alltså inga elevers privathästar, utan de står i ett annat myyycket större stall.

Så brinner man för hästar, är beredd på att jobba hårt, långa dagar och träffa många underbara nya människor med samma intresse så tycker jag att man ska söka hit! :)

Är det något mer man undrar över är det bara till att fråga!
//Felicia

Kommentarer
Postat av: Anonym

Är det någon som har islandshäst på varberg?

2012-01-11 @ 00:17:55
Postat av: Felicia

nej, det är de inte.

2012-01-11 @ 19:42:30
URL: http://morgondagensryttare.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0